Mens Classic Physigue (Miesten klassinen fysiikka)

Pituus- ja painorajat Suomessa sekä kansainväliset luokitukset

Pituus

Yli 201cm

125kg

Kilpailuoikeus

Suomen kehonrakennusliiton kilpailuissa saa kilpailla kaikkien liittojen kilpailijat, kunhan kilpailulisenssi on kehonrakennusliitolle maksettu. Liiton lisenssin lunastaneet kilpailijat saavat vapaasti kilpailla sopiviksi katsomissaan kansallisissa tai kansainvälisissä kilpailuissa, ilman pelkoa kilpailukiellosta tai muusta sanktiosta.

Kehonrakennuksen SM-kilpailuun saavat osallistua kaikki suomen kansalaiset sekä Suomessa asuvat henkilöt, joilla on Suomen sosiaaliturvatunnus.

Kilpailijat kilpailevat ilman sitoutumista mihinkään tiimiin tai seuraan, eivätkä sellaisia kilpailussa edusta. Määräaikaan mennessä maksettu kilpailulisenssi vaaditaan kilpailuun osallistumiseen.

Värit
Pikavärien käyttö kilpailussa on kielletty. Pikaväreillä tarkoitetaan värejä, jotka ovat iholle juuri ennen kilpailua levitettäviä aineita, jotka lähtevät pyyhkäisyllä pois iholta. Näitä värejä ovat mm. DreamTan. Myös kilpailuvärien levittäminen kilpailupaikalla sen lämmittely- tai muissa tiloissa on kielletty.
Mikäli kilpailija käyttää pikavärejä, päätuomari voi sulkea kilpailijan ulos kilpailusta tai jos värit alkavat valua häiritsevästi, kilpailijan sijoitusta voidaan pudottaa 1-3 sijalla.
Jos kilpailija sotkee kilpailupaikkaa väreillä, hän joutuu vastuuseen aiheuttamista vahingoista ja niiden siivoamisista tai korjaamisista.
Poseerausöljyä voidaan käyttää, mutta päätuomari voi poistaa kilpailijan pyyhkimään pois öljyä kesken kilpailun, jos öljyä on liian paljon iholla tai se valuu häiritsevästi.

Poseerausasu

Kilpailijoiden on käytettävä poseerausshortseja. Kehonrakennustyyppisen kilpailuhousun tai esim lautailu/rantashortsien käyttö on kielletty!! Löydät kuvan virallisesta Men’s Classic Physique- kilpailuasusta täältä  https://npcwear.com/product/npc-classic-physique-short/

Kaikkien kilpailijoiden on käytettävä saman tyyppistä leikkausta kilpailushortseissa ja kaikkien kilpailussa käytettyjen shortsien on oltava mustia .

Kaikki kilpailuasut tarkastetaan rekisteröinnin yhteydessä. Jokaisen kilpailijan on käytettävä kilpailuasua vaatteidensa alla rekisteröintiin saapuessaan. Jos kilpailuasua ei tarkasteta, et saa kilpailla. Ei poikkeuksia.

Lavaesiintyminen

Seuraavat seikat ovat ehdottomasti kiellettyjä lavaesiintymisessä:
a) Kilpailijat eivät saa käyttää lavalla kenkiä, silmälaseja, päähuiveja, nilkka- tai rannekoruja, korvarenkaita, peruukkia tai muita kehoa kohentavia lisäkkeitä. Kilpailija ei myöskään saa syödä lavalla eikä jauhaa purukumia. Korujen käyttö on kielletty lukuun ottamatta vihkisormusta.
b) Lisävälineiden käyttö on ehdottomasti kielletty kilpailun aikana (esim. hattu, aurinkolasit…)
c) Liiasta öljystä voidaan rangaista laskemalla sijoitusta .

Poseerausasennot

Yleistä
Kilpailijaa arvostellessaan tuomarin pitää tarkastella kilpailijaa rutiinilla, joka mahdollistaa kilpailijan fysiikan arvostelun kokonaisuutena. Pakollisten asentojen vertailussa tuomarin täytyy ensin tarkkailla päälihasryhmiä, joita poseerauksessa esitellään. Tuomarin pitää katsoa kilpailijan fysiikkaa kokonaisuudessaan, aloittaen päästä alaspäin. Tuomari ottaa arvostelussaan huomioon ensivaikutelman, lihaksien koon ja niiden paksuuden, lihasten tasasuhtaisen kehityksen, lihaserottuvuuden ja fysiikan rasvattomuuden. Tarkastellessaan kilpailijan fysiikkaa päästä alaspäin, tuomarin on tarkkailtava kilpailijan kaulaa, hartioita, rintaa, käsien lihaksia, olkapäiden ja rinnan yhtymäkohtaa, vatsalihaksia, vyötäröä, jalkoja, pohkeita ja jalkateriä. Samaan tapaan tuomari tekee myös havaintoja kilpailijan tehdessä selkäposeerauksia; ylä- ja alaepäkäslihakset, teres- ja infraspinatus -lihakset, pitkät selkälihakset, pakarat, reisihauikset ja reiden takaosan lihakset, pohkeet ja jalkaterät. Yksityiskohtaiset huomiot pitää tehdä vertailuiden aikana, kuitenkin pitäen mielessä kilpailijan kokonaisvaikutelman ja tasasuhtaisuuden. Pakollisten asentojen vertailut ovat hyvin tärkeä osa kilpailua, jossa tuomarien on tehtävä päätös kilpailijoiden paremmuudesta, koskien lihasmassaa, tasasuhtaista kehitystä, lihasten paksuutta ja niiden erottuvuutta.

Neljäsosakäännökset

1. Anatominen näkymä edestä

2. Anatominen näkymä vasemmalta

3. Anatominen näkymä takaa

4. Anatominen näkymä oikealta

Pakolliset asennot ( 5 kpl )

1. Tuplahauikset edestä

Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, jalat eteenpäin suunnattuina, toinen jalka noin 40-50 cm sivulla. Kilpailija nostaa molemmat kätensä olkapäiden tasolle ja koukistaa käsiään kyynärvarsista ja ranteista. Näin hauikset ja kyynärvarret jännittyvät. Ne ovat päähuomion kohteena tässä poseerauksessa. Sormet ovat pidettävä kiinni nyrkissä poseerauksen aikana. Kilpailijan on myös jännitettävä kaikkia muitakin esilläolevia lihasryhmiä, kuten reisiä, selkä- ja rintalihaksia. Tuomari katsoo, että kilpailijalla on täyteläisen näköiset hauikset ja tekee huomioita, jos kilpailijalla on hauisten ja kyynärvarsilihasten välissä tyhjää johtuen lihasten kiinnityskohdista. Tuomari tarkkailee lihasryhmien kokoa ja erottuvuutta, ja hakee täyteläisiä lihasten muotoja. Liittymäkohtia. Tuomari kiinnittää huomion myös kilpailijan fysiikan kokonaisbalanssiin, lihasmassaan, rakenteeseen ja lihasten erottuvuuteen.

1. Rintaposeeraus sivulta

Kilpailija voi valita tässä poseerauksessa sen sivun, joka hänestä tuntuu tai näyttää paremmalta. Kilpailija seisoo sivuttain tuomaristoon nähden ja taittaa etummaisen käden koukkuun, ottaen takimmaisella kädellä kiinni etummaisen käden ranteesta, puristaen molempia käsiä yhteen, nostaen rintakehää ylös ja saaden näin rintalihakset jännittymään. Etummainen jalka pitää olla nostettuna ylös pohkeen varaan. Takimmainen jalka voi olla taivutettuna polvesta, koko jalkaterä lattiaa vasten. Tässä poseerauksessa kilpailijan on jännitettävä myös reisihauiksiaan ja pohkeita. Tuomarit tarkastelevat rintalihasten massaa ja rintakehän laajuutta. Tuomarien arvostelussa tässä poseerauksessa ovat myös pohjelihas, hauis ja reisihauis, joista tuomarit tekevät arvionsa kilpailijan sivuprofiilista.

1. Tuplahauikset takaa

Kilpailija seisoo selkä tuomaristoon päin, koukistaa kätensä samalla tavalla kuin tuplahauis edestä poseerauksessa ja asettaa toisen jalkansa taakse varpaiden varaan, näyttääkseen pohjelihaksen. Kilpailija jännittää myös olkapäät, kaikki selkälihaksensa, reisihauikset ja pohkeet. Tuomari tarkistaa ensin kilpailijan käsilihasten kehityksen ja sitten aloittaa tarkastelun päästä alaspäin; niska, olkapäät, hauikset, ojentajat, kyynärvarret, epäkäslihakset, teres- ja infraspinatus -lihakset, keskiselän paksut selkälihakset, kylkilihakset, leveät selkälihakset, pakarat, reisihauikset ja pohkeet. Tämä poseeraus auttaa ehkä eniten tuomareita arvioimaan kilpailijan laadukkuutta lihasten paksuudessa, erottuvuudessa ja kokonaistasapainossa.

1. Vatsat ja reidet

Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, nostaa molemmat kädet pään taakse ja puristaa vatsalihaksiaan yhteen. Toinen reisi pitää olla suoraan edessä ja molemmat reidet pitää olla jännitetyt. Kilpailija jännittää vatsalihaksia puristaen niitä yhteen ja nojaa hieman eteenpäin. Tuomarit tarkastelevat tässä poseerauksessa ensisijaisesti vatsa- ja kylkilihaksia ja myös reiden etuosien lihaserottuvuutta.

1. Klassinen poseeraus ( EI Most Muscular )

Kilpailija saa valita mieleisensä, itsellensä parhaiten sopivan klassisen poseerauksen esitettäväksi.

Poseerausasennoista ja muista Men’s Classic Physique- sarjan eroavaisuuksista mm kehonrakennukseen löydät http://npcnewsonline.com/classic-physique/

Men’s Classic Physique-kilpailun kulku, tuomarointikriteerit ja kilpailijoiden pisteytys noudattavat samaa säännöstöä kuin kehonrakennussarjoissa, kuitenkin edellä luetelluilla ohjeistuksilla.

Noudatamme NPC Worldwide,sekä Ifbb Pro Leaguen sääntöjä , jotka ovat luettavissa tästä linkistä.