Womens Physique (Naisten Fysiikka)

SKL / Women`s Physique säännöt

 

ARVOSTELUKRITEERIT NAISTEN FYSIIKKAKILPAILUUN

Women`s Physique kilpailijan tulisi näyttää:

Women`s Physique kilpailu on luotu naisille, jotka pitävät painoharjoittelusta ja kilpailemisesta.

- Lihaksia sallitaan enemmän kuin figurekilpailijoilla. 

- Lihaserottuvuus saa olla selkeämpi.

- Lihaksiston tulee olla tasapainossa ylä- ja alavartalon välillä.

- Urheilullinen ja naisellisesti lihaksikas esteettinen fysiikka.

 

Women`s physiquessa ei haeta:

- Liian uraista fysiikkaa naisilla.

- Naisten kehonrakennuksen kireystasoa tai samankokoista lihaksistoa.

 

NAISTEN FYSIIKAN TUOMAROINTI PERUSTEET

- Arvostellaan kehon symmetria, lihasten muotoa, erottuvuutta, sekä kilpailijan kokonaisuutta.

Urheilullinen ja naisellisesti lihaksikas esteettinen fysiikka.

Kilpailijoilla tulee olla kaunis ja esteettinen ulkonäkö.

 

Kaikentyyppiset fyysiset muodot otetaan huomioon kilpailijoilla, kun on kyse pituudesta, painosta, rakenteesta.

Tuomarien huomion kohteena on myös asennot ja kilpailijan tapaa liikkua naisellisen kauniisti ja ryhdikkäästi.

Liiallinen lihaksikkuus vaikuttaa arvosteluun alentavasti.

 

 

KILPAILUASU

Kilpailija kilpailee 2 osaisessa bikinissä.

1. Bikinin alaosan oltava V-mallinen, stringit eivät ole sallittuja.

2. Asun väri ja koristeet kilpailijan itse valittavissa hyvän maun mukaisesti.

3. Korujen käyttö sallittu.

4. Kilpailija kilpailee avojaloin.

 

CHECK-IN

Jokaisen kilpailijan on ilmoittauduttava kilpailijakokouksessa ja käytävä asutarkastuksessa kilpailuasu päällä.

Mikäli asua ei ole tarkastettu, ei kilpailijalla ole kilpailuoikeutta.

Kilpailijat ottakaa huomioon, jos tahdot vaihtaa asua alkukilpailusta finaaliin on myös toisen asun oltava tarkastettu asutarkastuksessa, ellei näin ole ja tuomarit katsovat asun olevan sääntöjen vastainen, sinut ohjataan poistumaan lavalta.

 

KILPAILUN KULKU

 

1. ESITTELYKIERROS

Yksilöllinen esittely kesto 30 sekuntia.

Kilpailijat tulevat yksitellen kävellen keskelle lavaa vertailualueelle ja suorittavat oman esittelynsä, jonka jälkeen siirtyvät lavan sivuun lineup riviin.

 

2. NELJÄSOSAKÄÄNNÖKSET

- Anatominen näkymä edestä

- Anatominen näkymä vasemmalta

- Anatominen näkymä takaa

- Anatominen näkymä oikealta

Kilpailijat tuodaan ryhmissä lavan vertailualueelle, missä he suorittavat neljäsosakäännökset.

3. PAKOLLISET ASENNOT / TUOMARIVERTAILUT

1) Tuplahauikset edestä

2) Rintaposeeraus sivulta

3) Tuplahauikset takaa

4) Ojentaja sivulta

5) Vatsalihakset ja reisi

Kilpailijat tuodaan ryhmissä lavan keskelle vertailualueelle, missä heidät ohjataan tekemään pakolliset poseeraukset.

Kilpailijat jäävät lineup riviin lavalle.

 

4. CALL OUT 

Vertailujen jälkeen kilpailijat poistuvat lavalta ja alkukilpailun 6 parasta kilpailijaa jatkaa finaalikierrokselle.

 

FINAALI

5. YKSITTÄISET POSEERAUSRUTIINIT/ VAPAAOHJELMA

Kilpailijat tulevat yksitellen numerojärjestyksessä lavalle ja esittävät oman vapaaohjelmansa ja poistuvat lavalta ohjelman päätyttyä.

Vapaaohjelmien jälkeen kilpailijat tuodaan lavalle lineup riviin numerojärjestyksessä ja päätuomarin kehotuksesta siirtyvät arvostelualueelle, missä suoritetaan finaalivertailut.

Vertailujen jälkeen vielä POSE DOWN (kesto 30 sekuntia) tästä kilpailijat eivät saa pisteitä.

Tulosten julkistaminen ja palkintojen jako.

 

 

 

 

 

 

VAPAAOHJELMAN SÄÄNNÖT

1. Vapaaohjelma, jonka kesto enintään 60 sekuntia, ja se suoritetaan kilpailijan vapaasti valitseman koreografian mukaan sovitettuna omavalintaiseen musiikin.

2. Kaikenlaisen rekvisiitan (props) käyttö ohjelmassa kielletty.

3. Vapaaohjelma suoritetaan avojaloin.

4. Voimisteluliikkeitä ei vapaaohjelmassa sallita.

 

WOMEN´S PHYSIQUEN PAKOLLISET ASENNOT

1. Tuplahauikset edestä

Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, jalat eteen päin suunnattuna, vieden toisen jalkansa hieman kierrettynä sivulle.

Sivulla olevan jalan jalkapohja tulee olla irti lattiasta ja paino varpailla.

Kyynärvarsista ja ranteista, sormet tulee olla auki poseerauksen aikana.

Näin hauikset ja kyynärvarret jännittyvät ja ne ovat päähuomion kohteena tässä poseerauksessa.

Kilpailijan on myös jännitettävä kaikkia muitakin esilläolevia lihasryhmiä, kuten reisiä, selkä- ja rintalihaksia.

Tuomari katsoo, että kilpailijalla on täyteläisen näköiset hauikset ja tekee huomioita, jos kilpailijalla on hauisten ja kyynärvarsilihasten välissä tyhjää johtuen lihasten kiinnityskohdista. 

Tuomari tarkkailee lihasryhmien kokoa ja erottuvuutta ja hakee täyteläisiä lihasten muotoja. Liittymäkohtia.

Tuomari kiinnittää huomion myös kilpailijan fysiikan kokonaisbalanssiin, lihasmassaan, rakenteeseen ja lihasten erottuvuuteen.  

 

2. Rintaposeeraus sivusta

Kilpailija voi valita tässä poseerauksessa sen sivun, joka hänestä tuntuu tai näyttää paremmalta.

Kilpailija seisoo sivuttain tuomaristoon nähden ottaen takimmaisella kädellä etummaisen käden ranteesta kiinni, käsivarret ojennettuna suoraksi, puristaen molempia käsiä yhteen, nostaen rintakehää ylös ja saaden näin rintalihakset jännittymään.

 

Tuomaristosta katsottuna etummainen jalka ja jalkaterä ojennetaan suoraksi ja painoa pidetään varpaiden varassa.

Takimmaisen jalan polvea koukistetaan kevyesti ja koko jalkaterä on lattiaa vasten.

Tässä poseerauksessa kilpailijan on jännitettävä reisihauiksiaan ja pohkeitaan.

Tuomarit tarkastelevat rintalihasten massaa ja rintakehän laajuutta.

Tuomarien arvostelussa tässä poseerauksessa ovat myös pohjelihas, hauis, ja reisihauis, joista tuomarit tekevät arvionsa kilpailijan sivuprofiilista.  

 

3. Tuplahauikset takaa

Kilpailija seisoo selkä tuomaristoon päin, koukistaa kätensä samalla tavalla kuin tuplahauis edestä poseerauksessa ja asettaa toisen jalkansa taakse varpaiden varaan, näyttääkseen pohjelihaksen. Sormet tulee olla auki poseerauksen aikana.

Kilpailija jännittää myös olkapäät, kaikki selkälihaksensa, reisihauikset ja pohkeet.

Tuomari tarkistaa ensin kilpailijan käsilihasten kehityksen ja sitten aloittaa tarkastelun päästä alaspäin niska, olkapäät, hauikset, ojentajat, kyynärvarret, epäkäslihakset, teres- ja infraspinatus- lihakset.

Keskiselän paksut selkälihakset, kylkilihakset, leveät selkälihakset, pakarat, reisihauikset ja pohkeet.

Tämä poseeraus auttaa ehkä eniten tuomareita arvioimaan kilpailijan laadukkuutta lihasten paksuudessa, erottuvuudessa ja kokonaistasapainossa.

 

4. Ojentaja sivulta

Kilpailija voi valita tässä poseerauksessa sen sivun, joka hänestä tuntuu tai näyttää paremmalta.

Kilpailija seisoo sivuttain tuomaristoon nähden ja vie etummaisen käden suoraksi sivulle, ottaen selän takaa toisella kädellä kiinni etummaisen käden ranteesta tai kyynärvarresta, puristaen molempia käsiä yhteen ojentajaa jännittäen, nostaen rintakehää ylös ja jännittäen kylki- ja vatsalihakset.

Tuomaristosta katsottuna etummainen jalka ja jalkaterä ojennetaan suoraksi ja painoa pidetään varpaiden varassa.

Takimmaisen jalan polvea koukistetaan kevyesti ja koko jalkaterä on lattiaa vasten.

Tässä poseerauksessa kilpailijan on jännitettävä myös reisihauiksiaan ja pohkeita.

Tuomarit tarkastelevat ensisijaisesti kilpailijan ojentajalihaksia ja arvostelevat myös kilpailijan jokaisen näkyvän lihasryhmän aloittaen päästä alaspäin.

 

5. Vatsat ja reisi

Kilpailija seisoo tuomaristoa päin ja nostaa molemmat kätensä pään taakse ja puristaa vatsalihaksiaan yhteen.

Toinen reisi pitää olla suoraan edessä ja molemmat reidet pitää olla jännitettyinä.

Kilpailija jännittää vatsalihaksiaan puristaen niitä yhteen ja nojaa hieman eteenpäin.

Tuomarit tarkastelevat tässä poseerauksessa ensisijaisesti vatsa- ja kylkilihaksia ja myös reiden etuosien lihaserottuvuutta. 

Noudatamme NPC Worldwide,sekä Ifbb Pro Leaguen sääntöjä , jotka ovat luettavissa tästä linkistä.